♥♥♥parandeghane zinati قناري سهره♥♥♥
♥♥♥parandeghane zinati قناري سهره♥♥♥

♥♥♥راهنماي پرنده فروشيهاي مشهد♥♥♥
منوي اصلي
صفحه اصلي
پروفايل مدير
عناوين وبلاگ
آرشيو وبلاگ
پست الكترونيكي

درباره وبلاگ
به وبلاگ من خوش امديد اميدوارم اين مطالب تا حدي مفيد واقع بشه. با تشكر از همه دوستان.♥
آرشيو
فروردين 1397
آذر 1393
مهر 1393
ارديبهشت 1393
اسفند 1392
بهمن 1392
دی 1392
آذر 1392
آبان 1392
شهريور 1392
مرداد 1392
خرداد 1392
ارديبهشت 1392
بهمن 1391
دی 1391
آذر 1391
آبان 1391
شهريور 1391
مرداد 1391
تير 1391
ارديبهشت 1391
فروردين 1391
مهر 1390
نويسندگان
بابك
کد هاي جاوا

"كاسكويا طوطي خاكستري"  <-CategoryName-> 
                                                                                                            

مقدمه
کاسکو (طوطی خاکستری) با نام علمی Psittacus erithacus در غرب و مرکز آفریقا زندگی می کند.این طوطی دارای دو نژاد کنگو و تیمنه می باشد.نژاد کنگو از جثه اي بزرگتر و روشني پرهاي دم نسبت به نژاد تیمنه می باشد. طوطی خاکستری آفریقایی از اکثر طوطی ها بزرگتر می باشد.طول بدن نژاد کنگو 12 تا 14 اينچ و نژاد تیمنه حدود 10 اینچ می باشد .هر دو نژاد دارای دمهای خیلی کوتاه و قرمز رنگ میباشند و اگر چه نسبت به سایر طوطی ها دارای پر و بال رنگارنگی نیستند اما به واسطه هوش و قدرت سخن گویی بالا بسیار مورد توجه می باشند.
طوطی خاکستری در طبیعت بسیار اجتماعی می باشد.این پرندگان بدلیل داشتن امنیت بالاتر و همچنین علاقه به همنشینی با سایر همنوعانشان بصورت گله ای زندگی می کنند.این احساس دوستی می تواند در یک پرنده خانگی به دوستی با انسان تبدیل شود به طوریکه پرنده به راحتی عصبانیت یا ناراحتی صاحبش را تشخیص داده و نسبت به آن عکس العمل نشان دهد. بدلیل زندگی اجتماعی، این پرنده به محبت و توجه زیادی نیاز دارد و بی توجهی نسبت به اين پرنده باعث ایجاد افسردگی و اضطراب در آن می گردد.در اين حالت پرنده اغلب حالت تهاجمي داشته و پرهای خود را می کند.این طوطی نياز به توجه و در صورتی که وقت کافی برای گذراندن با آن را ندارید از خریدش صرفنظر کنید. دلیل شهرت این پرنده هوش باور نکردنی آن است،آلکس،طوطی ای که توسط دکتر Irene Pepperberg آموزش داده شده می تواند کارهایی در حد یک کودک چهار ساله از قبیل تشخیص رنگ ، شکل و تعداد اشیا انجام دهد.توانایی سخن گوئی این پرنده افسانه ایست.
طوطی های خاکستری توانایی یادگیری بیش از صد لغت را دارند همچنین می توانند بسیاری از این لغلات را تشخيص داده و کاملا درست استفاده نمایند.علاوه بر این می توانند هر صدائی را که می شنوند از قبیل صدای تلفن یا یک پرنده را تقلید کنند. آموزش دادن به پرنده به واسطه هوش و حس کنجکاوی اش بسیار شیرین و سرگرم كننده است.اگر می خواهید پرنده شما یک عبارت خاص را تکرار نماید.به شکل های مختلف این عبارت را بیان کنید،یک بار با صدای بلند یکبار با صدای کم و یکبار با صدای کودک و یا هر صدای دیگر و موقع آموزش مستقیما به پرنده نگاه کنید به این صورت پرنده می فهد که شما می خواهید او این لغت را نيز تکرار کند. 
اجازه دهید پرنده بداند در مورد چه صحبت می کنید. همیشه یک صاحب مسئولیت پذیر باشید،هیچگاه به پرنده لغات اشتباه یاد ندهید
همیشه اسباب بازیهای متنوعی را در اطراف و داخل قفس پرنده قرار دهید تا حوصله حیوان سر نرود، در غیر اینصورت پس از مدتی پرنده به مشکلات رفتاری مبتلا خواهد شد.با تغییر دادن اسباب بازیها و بازی کردن با حیوان، پرنده را همیشه فعال نگاه دارید. این پرنده از میوه های تازه ، سبزیجات ،غله ،میوه های مغزدار وبذر گیاهان تغذیه می کند.در صورتی که از غذای آماده استفاده می کنید اطمینان حاصل کنید که این غذا مخصوص طوطی های بزرگ بوده و تازه باشد. این پرنده می تواند گل کلم ،هویج،اسفناج ،ذرت و تقریبا هر نوع سبزیجاتی را بخورد و اصلا نگران تکه تکه کردن این سبزیجات نباشید آنها دارای منقار بسیار قوی می باشند، اجازه دهید خود پرنده غذایش را تکه تکه کند.او به راحتی می تواند یک سیب یا پرتقال را تکه کرده و بخورد ، اجازه دهید پرنده از منقار خود استفاده کند بعلاوه با این کار مدتی نيز سرگرم خواهد بود.
دادن غذاهای انسان از قبیل نان به پرنده ایرادی ندارد ولی دقت کنید که پرنده نباید غذاهایی از قبیل شکر،روغن حیوانی ، شکلات ، کافئین و نمک بخورد. طوطی خاکستری اصلا پرنده کوچکی نیست هر چند دم بلندی مثل یک ماکائو (طوطی آمازون) ندارد اما به یک قفس نیاز دارد که بتواند بالهای خود را از هم باز کند وهمچنین از دیواره آن بالا رود.اندازه قفس حد اقل باید 36 در 36 باشد برای طوطی های بزرگتر بهتر است قفس را بزرگتر در نظر بگیرید. میله ای که در قفس برای نشستن پرنده تعبیه می شود باید حد اقل دارای قطر یک سانتیمتر باشد تا پرنده به راحتی بر آن بنشیند.
بخاطر داشته باشید که این پرنده یک طوطی بزرگ است و طوطی ها جویدن را دوست دارند این بدین معنی است که اگر قفس پرنده را نزدیک یک کار شیک چوبی یا پارچه ای قرار دهید پرنده نسبتا سریع آنرا از بین می برد.این خطای پرنده نیست جویدن جزئی از وجود این پرنده است. طوطی های خاکستری حدود 40 تا 60 سال زندگی می کنند.این طوطی پرنده سالمی است و بسیار کم بیمار می شود. شایع ترین بیماری این پرنده پر کنی می باشد که بر یک بیماری جسمی یا روانی دلالت می کند.این بیماری زمانی آشکار میشود که پرنده بصورت جدی شروع به کندن پرهای خود می کند. پرنده حتی می تواند نقاطی از بدنش را کاملا بی مو کند. اگر پرنده شما این رفتار را از خود نشان داد به سرعت به یک دامپزشک مراجعه کنید تا در صورتی که پرنده مشکل جسمانی داشته باشد تشخیص داده شود.بیماریهای جسمانی مانند: یک بیماری انگلی،یک آلرژی غذایی یا کمبود مواد غذایی. در صورتی که هیچکدام از علائم بیماری جسمی وجود نداشته باشد احتمالا پرنده به یک بیماری روحی دچار شده است که از دلایل اصلی آن می توان به ترس یا تنهایی اشاره كرد. درصوتی که به یک دامپزشک خوب مراجعه کنید می تواند به شما در مورد رفتار با پرنده آموزش دهد. 
بهترین راهنمائی می تواند این نکته باشد که پرنده را از آسیب در موقع پرواز حفظ کنید. خیلی از پرنده ها هنگامی که خارج از قفس هستند و بالهایشان کوتاه نشده آسیب می بینند.این پرنده ها اجازه پیدا می کنند آزادانه پرواز کنند و در هنگام پرواز به دیوار ، آینه و یا پنجره ها برخورد می کنند و آسیب می بینند. پرنده ای که بالهایش کوتاه شده نمی تواند خارج از قفس پرواز کرده و به خود آسیب برساند. پرنده اي كه از زمان جوجه بودن از مادر جدا شده و توسط یک انسان تغذیه شده است براي نگهداري بسيار مناسبب است. چنین پرنده ای به راحتی به انسان خو گرفته و به او اعتماد می کند.بسیار کم اتفاق می افتد که آنها نسبت به صاحب جدید خود حالت تهاجمی داشته باشند.با این حال دقت کنید که جوجه باید به سنی رسیده باشدکه به تنهایی غذا بخورد در غیر اینصورت پرنده برای رفتن به یک محیط جدید خیلی جوان است.یک پرنده فروش آگاه هیچگاه چنین پرنده جوانی را نمی فروشد. طوطی خاکستری می تواند یک دوست حیرت انگیز برای صاحبش باشد که می تواند جذابیتهای زیادی برای صاحبش ایجاد کند. طوطی و صاحبش می توانند مدتهای زیادی با هم سرگرم باشند.اما همانند دیگر حیوانات خانگی، کلید این کار توجه به پرنده است.طوطی خاکستری زمانی طولانی زندگی می کند و می تواند برای صاحبش زندگی شادی را بوجود آورد.
طوطی خاکستری در طبیعت بسیار اجتماعی می باشدو جهت حفظ امنیت بيشتر و همچنین علاقه به همنشینی با سایر همنوعانشان بصورت گله ای زندگی می کنند.این احساس دوستی می تواند در یک پرنده خانگی به دوستی با انسان تبدیل شود                                                                                                                                                          هیچ کاسکویی به نام کاسکوی پاکستانی، سوری و غیره وجود ندارد و تمام کاسکوهای وحشی بدون استثناء از محیط طبیعی نقاط مرکزی و غربی آفریقا صید  شده و سپس به بازارهاي پرنده در ساير كشورها جهت فروش منتقل مي شوند.. لذا خریداران کاسکو باید بدانند که منشأ تمام کاسکوها قارۀ آفریقا است. کاسکوها در نقاط مختلف این قاره، بر حسب میزان فراوانی غذا، جثه های متفاوتی دارند. همچنین رنگ کاسکوها در نقاط مختلف قاره آفریقا به علت شرایط مختلف نور خورشید و رطوبت هوا، قدری با هم تفاوت دارد، ولی تمام کاسکوها از لحاظ قدرت یادگیری سخن گویی، مشابه هم هستند. تاکنون تلاشهایی کم و بیش برای تکثیر کاسکو در برخی از کشورها به عمل آمده و عدۀ معدودی توانسته اند با تلاشهای بسيار، این پرنده را در کشور خودشان نيز تکثیر کنند.

همواره پدید اوردن شرایط مطلوب برای نگهداري از حیوان مورد کار اسانی نیست . حیوان استحقاق داشتن شرایط مطلوب خود را دارد زیرا به خواسته خود نزد ما نیامده بلکه اين ما بوده ايم كه او را طلب نموده اید. او نیاز به جای مناسب و نگهداری صحیح و توجه زیاد دارد .تمامی اینها نيازمند صرف وقت و داشتن صبر و حوصله و همچنين هزینه دارد. همواره بايد بياد داشت كه طوطی یک پرنده وحشی محسوب میشود و جانور وحشی باید با ظرافت خاصی به انسانها و محیط جدید خود عادت داده شود.
 بياد داشته باشيد كه كاسكوها پرندگاني اجتماعي بوده و نيازمند توجه از جانب شا هستند. بي توجهي موجب خواهد شد تا آنها افسرده و بيمار شوند. اگر شغل شما به صورتي است كه روزانه بيش از شش ساعت در منزل نيستيد حتما بايد فردي از افراد خانواده در منزل و محلي كه كاسكو نگهداري مي شود حضور داشته باشد و به او توجه كند. در اين مورد بايد مطمئن شويد كه ساير افراد خانواده نيز از روش برخورد و رفتار با كاسكو آگاهي كامل دارند.
به اين نكته توجه كنيد كه برخی از طوطی ها (و كاسكوها) طول عمری به اندازه آدمی و حتی بیشتر دارند و در برخی مواقع رفتاری نظیر بچه ها داشته و هرگز بالغ و اگاه مانند یک انسان نمی شوند بنا براین مجازات نمودن انها جر اثر سو ء و عدم اطمینان براي آنها حاصل دیگری نخواهد داشت.
قبل از رفتن به مسافرت و يا ماموريتهاي شغلي و ... حتما پرنده خود را به فردي بسپاريد تا در غياب شما از آن نگهداري كند.
نگهداري كاسكو و طوطي نيازمند وقت و حوصله است. مخصوصا كه بطور روزانه بايد محل نگهداري آن را تمييز كرد زيرا هر روز تعدادي پرهاي ريز و درشت از بدن آنها جدا شده و در فضا پراكنده مي شوند. كاسكوها عادت دارند تا غذاي خود را تكه تكه كرده و به اطراف پراكنده كنند و مخصوصا عادت به جويدن هر چيزي دارند و مهمتر از همه اينكه با وجود همه ي اينها بطور روزانه نياز به آموزش دارند. كاسكوها نياز دارند تا آنها را نيز همچون يكي از افراد خانواده دوست بداريد و به آن توجه كنيد.

چند نكته درباره كاسكو:
1. بسيار قوي هستند  و در صورت عصبانيت مي توانند گاز بگيرند يا پنجه بكشند .
2. تجارت بين المللي آن منع قانوني دارد .
3. از خانواده پستاسي : 180 درجه گردن مي چرخد .
4. در نژاد كنگو : رنگ دم قرمز
5. رنگ چشم بالغ زرد
6. 50 تا 60 سال عمر مي كند .
7. تمامي شريط آب و هوايي را تحمل مي كند .
8. نوع تقليد صدا به شخصيت پرنده ، نحوه نگهداري و توجه به پرنده بستگي دارد .
9. در هنگام عصبانيت عدسه چشم خود را تنگ مي كنند و گاز شديدي مي گيرند .
10.  در هنگام آموزش ، بايستي ناخن هاي پرنده را گرفت ولي مواظب بود سياهرگ را نزد .
11.  براي اشباع از تخريب بهتر است به پرنده شاخ و برگ داده شود .
12.  اگر پرنده از محيط زيست خود دور شود نمي تواند به محل زندگي خود بازگردد ، چون جهت شناس ندارد .
13.  لانه را در شكاف درختان قديمي مي سازد و 3 تا 5 تخم مي گذارد و 30 روز ميخوابد ، پرنده ماده روي تخم ها مي خوابد و نر از او مراقبت مي كند – نر جوجه ها را تغذيه مي كند.
14.  جوجه ها پس از 10 هفتگي لانه را ترك مي كنند .

15.  خوراك آنها : جوانه ها ، دانه ها ،‌ميوه ها و هسته ها و غنچه ها مي باشد .                        

بيشترين ميزان تلفات و مرگ و مير كاسكو از زمان صيد شدن از طبيعت و محل اصلي تولد و زندگيشان تا زمان رسيدن به فروشگاههاي پرندگان زينتي و رسيدن به دست مشتريان خانگي است و آن هم به دليل استرس بسيار شديدي است كه در اين مدت به آنها وارد مي شود. استرسهايي مانند صيد شدن از محيط طبيعي جنگل و ورود به قفسهاي تنگ و كوچك در دسته هاي زياد و جابجا شدن سريع از يك محل به محل ديگر و از يك كشور و محيط به كشور و محيطي ديگر و نرسيدن هواي تازه و غذاي كافي به آنها است.
كاسكوهايي كه در اين مدت (كه اصولا زماني بين يك ماه تا يك ماه و نيم به طول مي انجامد)  از استرس وارد شده جان سالم به در برده باشند عملا دليل ديگري براي مرگ آنها وجود ندارد مگر اينكه از نظر بهداشتي يا تغذيه مناسب مورد توجه قرار نگرفته باشند
البته در برخي موارد نيز ديده شده كه كاسكويي پس از خريده  شدن و ورود به خانه ، به علت غذا نخوردن و ضعف شديد در طي چند روز مرده كه در بيشتر موارد به علت استرسهاي شديدي است كه در طي مدت زمان صيد شدن تا رسيدن به خانه خريدار خود به او وارد شده و چون حد استرس وارد شده به كاسكو بيشتر از حد تحمل او بوده سكته كرده و پس از چند روز مرده و علائم آن نيز بي اشتهايي و غذا نخورد و ضعيف شدن و در نهايت مرگ است. حتي در كالبد شكافي اين قبيل كاسكوها نيز دليل باليني مشاهده نمي شود. اصولا چنين كاسكوهايي به هيچ روش درماني نيز پاسخ نمي دهند. از اين رو علاقمنداني كه اقدام به خريد كاسكوهاي وحشي مي كنند بايد مطلب فوق را مد نظر داشته باشند و يا حداقل كاسكويي را خريداري كنند كه بيشتر از چند ماه از زمان صيد آن گذشته باشد و مسلم شده باشد كه از استرسهاي وارد شده به او جان سالم به در برده باشد

همچنين پس از خريداري و انتقال يك كاسكوي وحشي به خانه ، بايد تا چند ماه با او رفتاري بسيار ملاحظه كارانه داشت و به هيچ عنوان عجله و بي صبري از خود نشان نداد زيرا او در محيط جديد بسيار احساس خطر مي كند و حتي شبها و يا در زمانهاي استراحت نيز كاملا با خيال راحت به استراحت نمي پردازد و همه ي افرادي كه به خانه رفت و آمد مي كنند نيز از نظر او در خيال صيد و شكار او هستند و از جانب همه ي آنها احساس خطر مي كند و يك رفتار عجولانه ميتوانند استرس شديد به كاسكوي شما وارد كند و اطمينان او از شما براي هميشه سلب شود و يا حتي موجب سكته كردن در كاسكو شود. پس صبر و حوصله رمز موفقيت در برقراري ارتباط با يك كاسكوي وحشي در قفس هست.                                                                                                                                                                                    قفس و محل نگهداري كاسكو



همواره از قفسهايي استفاده كنيد كه كوچك نبوده و از موادنامرغوب تهيه نشده باشند. روكش قفسهاي نامرغوب خيلي زود پوسيده شده و از ميله ها جدا مي شوند و آهن زير آنها نمايان شده و در اثر شتشوي قفس ، ميله ها زنگ زده مي شوند.
قفس هاي مرغوب داراي روكش استيل ضد زنگ بوده و يا داراي روكش كروم يا رنگ كوره اي مي باشند كه قابل شتشو مي باشند و از دوام بسيار خوبي نيز برخوردارند. رتبه اول انتخاب براي قفسهايي با ميله هاي استيل ضد زنگ بوده و سپس رتبه دوم قفسهايي با روكش كروم مي باشند.
بدترين قفسها آنهايي مي باشند كه ميله هايشان با رنگ روكش شده باشند و علاوه بر دوام كم روكشها ، به علت اينكه كاسكوها مدام با ميله هاي قفس بازي مي كنند ممكن است ذرات رنگهاي جدا شده از ميله ها را بخورند و در آنها ايجاد مسموميت نمايد
هميشه قفسي را انتخاب كنيد كه از نظر شتشو و رعايت نظافت آن بسيار آسان باشد. انتخاب اينگونه قفسها علاوه بر آنكه هنگام شتشو و نظافت موجب آزار شما نميگردد ، پرنده شما نيز در آن احساس راحتي مي كند. و بخوبي ميتواند در آن بازي و تقلا كند.
كاسكوها به قفسي بزرگ نياز دارند. قفسهايي با پهناي 90 تا 120 سانتيمتر بسيار مناسب است.
فاصله بين ميله هاي قفس نبايد از 2 سانت و نيم بيشتر باشد زيرا ممكن است كاسكو سر خود را در بين ميله ها فرو كند و همين موجب آزار يا زخمي شدن او شود.

درب ورودي قفس بايد عريض باشد به گونه اي كه كاسكو براحتي بتواند از آن وارد يا خارج شود.                                


بهتر است قفس كاسكو داراي سه محل براي قرار دادن ظرف غذا باشد و هر كدام نيز داراي درب جداگانه اي باشد تا از خارج قفس براحتي بتوان ظروف غذا را تعويض كرد. هرگز از ظروف گالوانيزه اي براي غذا يا آب كاسكو استفاده نكنيد زيرا اين ظروف ميتوانند موجب مسموميت غذايي كاسكو شوند. استفاده از ظروف پلاستيكي سخت بسيار مناسب تر است.
كاسكوها به آنچه در قفس او قرار مي دهيد بسيار حساس هستند بنابراين هرگاه تصميم داريد تا شي يا وسيله و يا حتي غذاي جديدي را در قفس او قرار دهيد ، اين كار را به آرامي انجام دهيد (و حتي در چند مرحله) تا كاسكو فرصت ديدن و امتحان كردن آن را داشته باشد و از آن نترسد.
ميله داخل قفس كه به منظور نشيمنگاه كاسكو استفاده مي شود نبايد قطري بيش از يك اينچ داشته باشد. نشيمنگاهي براي كاسكو مناسب است كه بتواند با انگشتان پاهاي خود حداقل تا سه چهارم ميله را بگيرد. در صورتي كه بتوان دو تا سه ميله نشيمنگاه با قطرهايي بيشتر يا كمتر از آنچه گفته شده در قفس قرار داد ، باعث مي شود تا هنگام خسته شدن ، كاسكو از ميله هاي ديگر نيز استفاده كند. همچنين آويختن يك زنجير از سقف قفس براي سرگرمي و بازي كاسكو مناسب است.
به ساعات خواب و استراحت كاسكو توجه كنيد. كاسكوها در طور 24 ساعت نياز به 10 تا 12 ساعت خواب و استراحت دارند
براي قفس كاسكو يك روكش نسبتا ضخيم به رنگ كرم يا قهوه اي روشن تهيه كنيد و در هنگام فرا رسيدن خواب كاسكو آن را بر روي قفس بكشيد. به اين صورت كاسكو احساس مي كند كه در اتاق شخصي خود قرار گرفته و با احساس امنيت مي خوابد.
در صورتي كه كاسكو شما هنوز وحشي است ، براي جابجا كردن و از خانه بيرون بردن آن حتما بر روي قفس آن روكش بكشيد تا از ترسيدن آن در اثر نقل مكان و مشاهده ي افراد ديگر جلوگيري شود.
قفس كاسكو ، خانه ي كاسكو محسوب مي شود و كاسكو به خوبي به آن واقف است بنابراين در تميز نگهداشتن و مرتب بودن آن و قرار دادن وسايل بازي مناسب در قفس به منظور سرگرمي كاسكو دقت فراواني كنيد.
در طول روز قفس كاسكو بايد در مكاني قرار داشته باشد كه از نور و روشنايي روز به خوبي برخوردار باشد اما هرگز كاسكو را در معرض تابش مستقيم نور خورشيد براي بيش از 5 دقيقه قرار ندهيد.

بهتر است از دستگاههاي مرطوب كننده هوا در محل نگهداري كاسكو استفاده نكنيد زيرا هواي نمناك محيط ، شرايط رشد باكتريها را در قفس كاسكو فراهم مي كند.                                                                                            وظايف ما در قبال كاسكو


1- كاسكو پرنده اي است اجتماعي و همانند شما نياز به روابط اجتماعي دارد. نياز دارد تا روزانه ساعاتي را به او اختصاص دهيد و با او بازي كنيد و سرگرمش نماييد. رعايت اين نكته باعث مي شود تا خوشحال و سرحال باشد و احتمال عصبي شدن ، افسرده شدن و پركني در او كاهش يابد.

2- روزانه حداقل 2 تا 3 ساعت كاسكو را از قفس بيرون آوريد و به او اجازه دهيد تا در محيط بيرون از قفس راه برود و بال و پر بزند. بهتر است ظرف آب و غذايش را نيز در اين مدت بيرون از قفس قرار دهيد تا در صورت نياز بتواند دانه اي بخورد و آبي بياشامد. كاسكوها در مواقعي كه بيرون از قفس هستند كمتر رغبت دارند تا براي خوردن و آشاميدن به درون قفس بروند.

3- قفس ، خانه ي كاسكو محسوب مي شود. قفس بزرگ باعث مي شود تا كاسكو در آن از آرامش و آسايش بيشتري برخوردار باشد. درون قفس نيز بايد چند وسيله بازي و سرگرمي نيز قرار داشته باشد تا كاسكو بتواند با آنها خود را سرگرم نمايد. قفس كوچك براي كاسكو همانند سلول زندان مي باشد. كاسكو در چنين قفسي هرگز احساس رضايت نمي كند.

4- روزانه حداقل نيم ساعتي را به كاسكوي خود اختصاص دهيد و در اين زمان فقط به او توجه داشته باشيد نه به اشخاص و وسايلي همچون تلفن و تلويزيون. در اين زمان با كاسكوي خود صحبت و بازي كنيد. سعي كنيد به او بازي جديدي را بياموزيد . البته توجه داشته باشيد كه كاسكو ممكن است از هر بازي ايي خوشش نيايد. به او ميتوانيد حركات آكروباتيك ياد دهيد و يا بازي با توپ و زنجير. 

5- روزانه ساعتي را براي آموزش سخن گويي به كاسكوي خود تعيين كنيد. در هنگام آموزش سخنگويي از روشهايي استفاده كنيد كه كاسكوي شما لذت ببرد. هرگز براي اين كار فشار اضافي بر كاسكو وارد نياوريد. بهترين روش براي كاسكوي شما روشي است كه كاسكو از آن بيشتر استقبال مي كند.

6- اگر كاسكوي شما به تازگي از محيطي ديگر به محيط خانه شما وارد شده ، در دو ماه اول بايد دقت و نظارت بيشتري بر آن داشته باشيد تا مبادا به افسردگي مبتلا شود. در اين مدت قفس كاسكو را تغيير مكان ندهيد. اجازه دهيد تا به مرور زمان و به آرامي با نقاط ديگر خانه آشنا شود. در اين مدت كاسكو را تنها نگذاريد و در محلي كه قفس او را قرار داده ايد كمتر رفت و آمد كنيد. اين كارها لازم است تا كاسكو دچار تنش و استرس نشود و به آرامي با افراد خانواده و محيط خانه آشنا شود.

7- بهتر است انجام امور آموزشي ، نظافتي و تغذيه اي كاسكو را طبق يك برنامه روزانه و منظم انجام ندهيد زيرا پس از گذشت مدت زماني از رعايت منظم و روزانه ، كاسكو به انجام اين برنامه عادت مي كند و چنانچه بر اثر غفلت و يا رخدادي نتوانيم برنامه روزانه كاسكو را در ساعت معين و مقرر انجام دهيد نتيجه اين مي شود كه كاسكو دچار استرس شده و ممكن است به پركني بيفتد.

8-  زمانهايي كه كاسكو مشغول حرف زدن يا درآوردن صداهاي مختلف ، سوت زدن ، غذا و آب خوردن ، پرآرايي يا چرت زدن و خوابيدن نباشد ، آماده و مشتاق يادگيري است. 
چنانچه در حين آموزش ، كاسكو نيز شروع به حرف زدن يا سوت زدن يا چرخش و حركت در دور قفس كرد ، شما بايد تا ساكت و ساكن شدن مجدد كاسكو صبر كرده و ساكت بمانيد. در اين مواقع او به آموزش شما توجهي ندارد.
بهترين ساعات آموزشي براي كاسكو بين ساعات 10 تا 12 صبح و 4 تا 5 عصر و 7 تا 8 شب مي باشد. در اين ساعات اكثرا كاسكوها وعده هاي غذايي و ورزش و بازي داخل يا خارج از قفس و تقليد صدا و سوت زدن ها را پشت سر گذاشته و مايل و مشتاق اند تا شما كمي با او حرف بزنيد و او گوش بدهد.
در اين مواقع بهتر است به منظور تمركز بيشتر كاسكو به آموزش كلمات توسط شما ،توسط پارچه اي نسبتا ضخيم (ترجيحا به رنگ قهوه اي روشن) سطح بالا يي ، پشت و دو طرفين قفس را بپوشانيد و فقط بخش جلويي قفس را باز بگذاريد تا كاسكو فقط شما را ببينيد و اشيا و اشخاص حاضر در محيط اطراف موجب پراكندي و عدم تمركز حواس او نشوند. در اين حالت كاسكو فقط به شما و آنچه مي گوييد تمركز دارد.

9- در مواقعي كه كاسكو مايل است تا سرش را بخارانيد ، اين كار را به آرامي و با ملاحظه و با نوك انگشت انجام دهيد. هرگز به بالها و مخصوصا دم كاسكو دست نزنيد. اين كار باعث عصبانيت كاسكو مي شود. كاسكوها بيشتر در مواقعي كه در حال چرت زدن هستند علاقمند به خاراندن سرشان هستند. در صورتي كه كاسكو با حركتي تند اعلام كرد كه ديگر مايل به ادامه اين كار نيست ، اصرار نورزيد.                                                                                  در مطالعات و تحقيقات خود عناوين زير را مد نظر داشته باشيد و در هنگام انتخاب كاسكو آنها را در كاسكوي مورد نظر بررسي كنيد:


بررسي كاسكو از نظر هوش و فعال بودن ((در اين مورد قسمت ((رفتار شناسي كاسكو )) را مطالعه كنيد.

بررسي سوراخ هاي بيني كاسكو : سوراخ هاي بيني كاسكو بايد كاملا باز و درخشان و فاقد گرفتگي باشد. هر دو سوراخ بيني را بررسي كنيد. در كاسكو هاي سالم ، اندازه سوراخ هاي بيني يكسان مي باشد.

بررسي چشمهاي كاسكو: در كاسكوي سالم چشمها كاملا باز و درخشان هستند. با بررسي رنگ چشمهاي كاسكو ميتوانيد سن تقريب كاسكو را متوجه شويد. به اندازه هر دو چشم كاسكو توجه كنيد كه يكسان باشند.

رنگ سياه چشم: كمتر از يك سالگي
رنگ دودي چشم: بين يك تا دو سالگي
رنگ طوسي چشم: بين دو تا سه سالگي
رنگ سفيد چشم: بين سه تا هفت سالگي
رنگ زرد چشم : از هفت سال به بالا. هر چقدر رنگ زرد تيره تر باشد نشانه ي سن بيشتر كاسكو است.

ناحيه ي مقعد كاسكو را بررسي كنيد. پرهاي اين قسمت بايد كاملا تمييز باشند. پرهاي اين قسمت در صورت وجود بيماريهاي روده اي و گوارشي در كاسكو اغلب اوقات كثيف و چسبيده به هم ميباشند.

به فرم پرهاي بدن كاسكو نيز توجه كنيد. در يك كاسكوي سالم پرهاي بدن و بال كاملا صاف و درخشان و پرقدرت به نظر مي آيند.

به پاهاي كاسكو توجه كنيد و از نظر سالم بودن شكل انگشتان و پوست پاي كاسكو مطمئن شويد. هر چقدر سن يك كاسكو كمتر باشد فرم پاها مستحكم تر و پوست پاها براق تر و تمييز تر خواهند بود.

در اولين برخورد خود با يك كاسكو ميتوانيد تا حدود زيادي از نظر اجتماعي و اهلي بودن كاسكو مطمئن شويد. كاسكو هاي اهلي در برخورد با افراد غريبه ضمن رعايت احتياط و بدون آنكه ترس بي مورد از خود نشان دهند ، زيركانه به بررسي و ارزيابي شخص مي پردازند  و اين حالت را ميتوان به خوبي از رفتار كاسكو متوجه شد. كاسكويي كه با نزديك شدن به قفس او شروع به جيغ كشيدن مي كند و مي ترسد احتمالا يا اهلي نيست و جزء كاسكوهاي وحشي است كه شكار شده و يا اينكه مبتلا به بيماري ترس ميباشد. موقعي كه دست خود را نزديك يك كاسكوي اهلي و اجتماعي ببريد او ضمن رعايت احتياط به آرامي به طرف دست شما آمده  و حتي ممكن است بر روي دست شما بيايد. البته در نظر داشته باشيد كه اجتماعي بودن يك كاسكو نشانه ي سخن گو بودن آن نيست.
رعايت موارد فوق از نظر حصول اطمينان در سلامتي بدني كاسكو جهت خريد لازم است ولي كافي نيست. همچنين كاسكويي كه از نظر بدني كاملا سالم و قوي باشد به معناي توانايي آن در تقليد سخنگويي نيست. درباره توانايي سخن گويي در كاسكو در قسمت ((رفتار شناسي كاسكو)) توضيح داده شده است.

 خطرات محيطي براي كاسكو



ظروف غذا (مخصوصا ظروف تفلون) در اثر حرارت ديدن زياد ، گازي بد بو از خود توليد مي كنند كه بسيار سمي است و تنفس آن هم براي انسان و هم براي كاسكو مسموم كننده است.
موادي چون مرطوب كننده و خوشبو كننده قالي و يا فرش يا موكت ، شمع هاي دودزا ، مواد شيميايي تميز كننده ، عطرها ، مواد پاك كننده شيشه و اجاق گاز ، اسپري هاي خوشبو كننده هوا همگي ميتوانند منابع مسموميت پرندگان خانگي باشند.
افراد سيگاري كه انگشتان و لب هاي آنها آغشته به نيكوتين است هرگز نبايد با پرنده در تماس باشند.
حلقه كليد هاي شما ، سكه هاي پول و جواهرات و تابلوهاي نقاشي ، مداد و ... را هرگز در اختيار پرنده قرار ندهيد.
سيم هاي برق وسايل خانگي و كامپيوتر ميتوانند علل برق گرفتگي پرنده شما باشند.
برخورد كاسكو در حين پرواز با درب و شيشه پنجره ها ميتواند موجب آسيب ديدگي جناغ سينه يا مهره هاي گردن و در نهايت معلوليت يا مرگ پرنده شما شود.

علائم زبان بدني كاسكو


كاسكوها بسيار از خواسته هاي خود را از طريق حركات بدني به شما اعلام مي كنند و شناخت معاني آن يكي از روشهاي برقرار ارتباط و درك نياز كاسكو است.

1-    به هم سائيدن منقارها كه حالتي شبيه دندان قروچه رفتن است در مواقعي انجام مي شود كه كاسكو احساس راحتي و خواب آلودگي مي كند و اصلا دليلي بر بيماري او نمي باشد 

2-    وقتي كاسكو احساس آرامش و استراحت خوبي بكند پرهاي سر و گردن خود راپف مي كند. البته چنانچه ديده شود كه كاسكو حالت پف كردن پرها را در اغلب اوقات روز دارد نشان بيماري است و بايد به آن رسيدگي كرد.

3-    در مواقعي كه كسي در اطراف كاسكو نباشد و يا در خانه تنها باشد بيشتر اوقات سر خود را به طرف عقب بدن مي برد و لاي پرهايش قرار مي دهد. در حقيقت در چنين مواقعي حسابي حوصله ي كاسكو سر رفته است.

4-    كاسكو روزانه 8 ساعت به پرآرايي خود مي پردازد. در اين عمل كاسكو پرهاي خود را از طريق غدد چربي كه در بالاي دم قرار دارد ، چرب و آراسته مي كند. در اين بين كرك پرهايي كه از بين رفته اند را نيز از بدن خود خارج مي كند. كاسكو در اين عمل چربي هاي خشك شده بر سطح پرها كه در عمل پرآرايي قبلي باقي مانده اند را از طريق منقار و زبانش از سطح پرها جدا مي كند و در انتهاي عمل پرآرايي با تكان شديد پرها ، آنها را از بدن خود جدا مي سازد. 

5-    ارتعاش و تكان دادن پرهاي سينه در كاسكو نشان خوشحالي كاسكو است.

6-    كاسكو در حالت استراحت عادت دارد تا يك پايش را زير شكمش جمع كند.

7-    به طور غريزي در مواقع احساس خطر و يا حضور شخص يا شيئ يا صدايي ناشناخته ، كاسكو به طور ناگهاني بي حركت مي ماند و پرهاي خود را كاملا صاف مي كند. اين يك عمل غريزي است.

8-    در مواقع ترس ، كل بدن كاسكو مي لرزد. در اين حالت ممكن است تنفسش عميق شده و مردمك چشمانش گشاد و خيره شود.

9-    وقتي كاسكو در مقابل چيزي يا كسي قصد دفاع از قلمرو خود را داشته باشدكل پرهاي بدنش را سيخ كرده تا خود را از آنچه هست بزرگتر بنماياند. در حقيقت با اين روش به طرف مقابل هشدار مي دهد كه آماده ي حمله و گاز گرفتن است.

10-    در مواقعي كه تمامي پرهاي بدن كاسكو سيخ شده و مردمك چشمانش كوچك و تنگ شود به معناي عصبانيت و آماده شدن براي حمله و گاز گرفتن است.

11-     كاسكوها معمولا ناخن خود را مي جوند كه اين امر مهمي نيست اما در صورتي كه كاسكو ضمن جويدن ناخن خود به شدت بالهايش راتكان بدهد به معناي عصبانيت يا گرسنگي و تشنگي زياد است.

12-    چرخش كاسكو به دور قفس بيشتر در مواقعي انجام مي شود كه صاحب خود را ببيند و به معناي خسته شدن كاسكو از نشستن بر روي چوب و بودن در يك قفس كوچك است و اينكه گرسنه نيز مي باشد.

13-     كاسكو در صورتي كه در كنار جفت خود باشد و يا با صاحب خود ارتباط عاطفي قوي برقرار كرده باشد اقدام به بالا آوردن غذا از چينه دان خود مي كند. اما اگر اين عمل را به دفعات انجام دهد به معناي استفراغ كردن و وجود يك بيماري در كاسكو مي باشد.

14-     گاهي اوقات خميازه كشيدن و تكان دادن سر به علت وارد شدن يك پر كوچك به يكي از گوش هاي كاسكو مي باشد. در بعضي مواقع نيز برخي از صداهاي موجود در محيط كه ما به شنيدن آن بسيار عادت كرده ايم (مانند صداي موتور يخچال) براي كاسكو ناهنجار 
است و به اين طريق در آن لحظه احساس بيزاري مي كند. البته مسئله ي مهمي نيست ولي اگر ادامه داشت بهتر است محل قفس كاسكو را تغيير دهيد.

15-     در بسياري مواقع بر اثر ورود گرد و غبار يا پر به داخل مجراي بيني كاسكو موجب عطسه يا سرفه كردن پرنده مي شود. در برخي مواقع نيز كاسكو ممكن است اقدام به تقليد عطسه يا سرفه كردن شخصي از افراد خانواده كند. در صورتي كه عطسه يا سرفه كردن كاسكو همراه با ريزش آب از بيني باشد دليل بر بيماري او مي باشد                                                                             غذاهاي كاسكو:  

آجیل ها مخصوصأ پسته ، بادام ، فندق ، گردو ، بادام زمینی و انواع تخمه
بسیار برای کاسکو مفیدند. فقط سعی کنید به کاسکو هایی که جوجه 
نیستند تمام آجیل ها را با پوست بدهید . جون علاوه بر سرگرم شدن 
کاسکو برای شکستن پوسته آنها و تقویت منقار از مواد معدنی موجود

پوست آنها هم بهره مند می شوند                                                                         


+ نوشته شده در سه شنبه 24 مرداد 1391برچسب:كاسكو, سخنگو, باهوش,دم شكلاتي, دم قرمز,ساعت 1:17 قبل از ظهر توسط بابك |
مطالب پيشين
» https://t.me/joinchat/HtzQjlIWbSrhZL4nUaihBA
» کانال تلگرامی ما
» گروه تلگرامی ما
» گروه تلگرامی ما
» Click Here!" href="http://mashhadcanary.loxblog.com/post/119/ Click Here!.htm"> Click Here!
» رسمی بلند
» خلاصه اي از تركيب رنگ مناسب براي جفت زدن قناري
» بازار بی قاعده پرندگان
» شپشک قناری (درمان)
» تلف شدن جوجه قناری
» قناری جیبر
» علائمی که ممکن است طوطی شما از حساسیت به آن رنج ببرد :
» نکته هایی درباره ی طوطی ها(ترجمه)
» آموزش سخنگویی مرغ مینا
» کچلی سهره ودرمان
» فصل سرما و خطرات آن براي پرندگان زينتي
» عقاب ایرانی روی شانه شیخ نشینان
» مسابقه پرنده های آوازه خوان + عکس
» اخبار پرندگان. چرا پرندگان اوازه خوان خنگند
» اخبار پرندگان
» درهای باغ پرندگان به روی شهروندان تهرانی گشوده شد.
» پرندگان كمياب وديدني
» مینا بنگال
» عکس سهره و سهره قناری
» صحبتهاي رييس اتحاديه پرنده فروشان
» نگهداري قناري براي مبتديها
» شاه طوطی ( طوطی بزرگ اسکندر )
» اشيانه سازي{اطلاعات علمي پرندگان}
» سهره پيشاني سرخ
» جوجه كشي قناري
» جوجه طوطي
» نگهداري از جوجه پرنده
» گلدين
» كلينيك حيوانات وپرندگان
» انواع فنچ
» عشق در پرندگان – خیانت در پرندگان
» پرنده‌ها هم لهجه دارند
» پرندگان شکاری دست آموز حرفه مفرح اما گم شده
» پرندگان شکاری
» باهوش ترین طوطی دنیا درگذشت
» "عكس پرنده "
» آواز چکاوک...





موضوعات
" > "بيماري پرندگان"
" > "حلقه گذاري"
" > "مطالب سهره"
" > "دارو ودرمان"
" > "درباره قناري"
" > "درباره سهره"
" > "انواع نژاد قناري"
" > "عكس انواع قناري"
" > "پرندهاي خودم"
" > "پرندگان زينتي"
" > "دانلود كليب قناري"
" > "دانلود كليپ سهره"
" > "دانلود كتاب پرنده"
" > "پيدايش قناري"
" > "بازار پرنده مشهد"
" > "عكس سهره قناري"
" > "تولك قناري"
" > "جوجه كشي"
" > "درباره سهره"
" > "رعايت بهداشت"
" > "اطلاعات علمي"
" > "بلبل هزار دستان"
" > "طرقه-جل"
" > " طوطي خاكستري"
" > " شاهطوطي"
" > "مرغ مينا"
" > "عروس هلندي"
" > "طوطي كوتوله"
" > "ساختار پر"
" > "مهاجرت پرندگان"
" > "اندازه چشم واواز"
" > "درباره پرندگان"
" > "بيماريها"
" > "عكس پرنده.. "
" > "اوازقناري سهره"
" > "جوجه طوطي"
" > "پرنده هم لهجه.."
" > "شاه طوطي"
" > "اشيانه سازي"
" > "گلبسر"
" > "جوجه كشي قناري"
" > "جوجه طوطي"
" > "نگهداري جوجه"
" > "انواع فنچ"
" > "كلينيك.."
" > "گلدين فنج"
" > "پرندگان شکاری"
" > "پرندگان"
" > "عكس انواع نژاد"
" > "كليپ پرنده فروشي"
" > "باهوش ترین.."
" > "سرقت 140 قناري"
" > "نگهداري قناري م.."
" > "صحبتهاي رييس .."
" > "مينابنگال ..."
ساختار رنگ برنگ شدن پر در پرندگان
دست آموز كردن پرندگان
اخبار پرندگان
عکس .مینا بنگال
مسابقه پرنده های آوازه خوان + عکس
پرندگان كمياب وديدني
عکس سهره وسهره قناری
پيوندها


فروشگاه اینترنتی عکس اس ام اس رسانه گویاترین چای لاغری تیما کیت اگزوز زنون قوی چراغ لیزری دوچرخه

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان پرندگان زينتي قناري.سهره و آدرس mashhadcanary.LoXBblog.com لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





فال حافظ

جوک و اس ام اس

قالب های نازترین

زیباترین سایت ایرانی

جدید ترین سایت عکس

نازترین عکسهای ایرانی

پيوندهاي روزانه

کبوتر لنجان
fancy pigeon کبوتر فانتزی
اطلاع رساني وشناخت پرندگان زينتي
پر سرخ
کیت اگزوز ریموت دار برقی
ارسال هوایی بار از چین
خرید از علی اکسپرس

 

فال حافظ

جوک و اس ام اس

قالب های نازترین

زیباترین سایت ایرانی

جدید ترین سایت عکس

نازترین عکسهای ایرانی

طراح قالب

Power By:LoxBlog.Com & NazTarin.Com